Detta är ett problem för många konsumenter som vill byta från bensin och diesel till el. Till exempel väger en husvagn av medelstorlek 1400 till 2000 kilo. I Sverige är möjligheten till dragkrok mycket viktig, men vår marknad är liten jämfört med andra delar av världen. Elfordonsexperten sa att det finns många saker som behöver utvecklas för elfordon, och denna efterfrågan har prioriterats. En av anledningarna är de dyra utvecklings- och produktionskostnaderna. -Den största utmaningen är trycket på batteriet som behöver kylas när du drar hårt. Kylning kostar pengar, tar plats och ökar vikten. Möjligheter att dra tyngre släpvagn syns främst i dyrare bilar som Tesla, Volvo, BMW, Mercedes och Audi.
roadservice.se har sammanställt en lista på elbilar, och hur mycket dragvikten på en elbil är.
Tesla Model X: 2 250 kg dragvikt
Audi e-tron: 1 800 kg
Mercedes EQC: 1 800 kg
Tesla Model Y: 1 600 kg
BMW i4: 1 600 kg
Hyundai Ionic 5: 1 600 kg
Kia EV6: 1 600 kg
Nissan Airy: 1 500 kg
Polestar 2: 1 500 kg
Audi Q4 e-tron: 1 000 kg
Audi Q4 e-tron Quattro: 1 200 kg
BMW iX3: 750 kg
Ford Mustang Mach-E: 750 kg
Hyundai Kona Electric: 300 kg
Jaguar I-Pace: 750 kg
Kia e-Soul: 300 kg
Mercedes EQA: 750 kg
MG 5 Elecctric: 500 kg
MG Marvel R Electric: 750 kg
MG ZS EV: 750 kg
Nissan E-NV200: 450 kg
Skoda Enyaq, bakhjulsdriven: 1 200 kg
Skoda Enyaq, fyrhjulsdriven: 1 400 kg (I backar som inte lutar mer än åtta procent)
Sono Sion: 750 kg
Tesla Model 3: 1 000 kg
Volkswagen ID.3: Cykelhållare för max 55 kg.
Volkswagen ID.4 GTX: 1 200 kg